Slik får de hjelp til å fullføre skolen

GODE ERFARINGER: Inghild Bergseth (t.v.) Silje Yggeseth, Silje Lærum, rådgiver Vigdis Sætha, Rikke Solberg og Mathias Løwe har gode erfaringer med individuelle avtaler.

GODE ERFARINGER: Inghild Bergseth (t.v.) Silje Yggeseth, Silje Lærum, rådgiver Vigdis Sætha, Rikke Solberg og Mathias Løwe har gode erfaringer med individuelle avtaler. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

– Det at vi kan få et individuelt tilpasset opplegg, og at lærerne viser at de bryr seg, har mye å si, sier Vigdis Sætha.

DEL

JENSVOLL: Blant tiltakene Lier videregående skole har iverksatt for å få fraværet ned og karakterene opp, var at de opprettet en egen stilling som «nærværskoordinator».

Den jobben var det Vigdis Sætha som skjøttet. Hun fikk et spesielt ansvar for å følge opp elever med høyt fravær, og elever som sto i fare for ikke å få bestått i ett eller flere fag.

– Jeg har ringt til elever og til og med reist hjem til dem og hentet dem når de har hatt tunge dager og helst ville gjemme seg under dyna, sier Sætha, som i dag har tittelen rådgiver – men som fortsatt følger opp elever som trenger det.

Inngår egne avtaler

Blant dem som har fått en individuell avtale og et tilpasset opplegg, er Silje Yggeseth (17) fra Lierstranda.

– Avtalen min med skolen går blant annet ut på at jeg kan jobbe med oppgaver hjemme uten å få det registrert som fravær, og at jeg noen ganger kan få utsatt frist eller litt mindre omfattende oppgaver, sånn at det blir gjennomførbart, rett og slett, sier hun.

Rikke Solberg (18) fra Sylling forteller at hun har fått ekstra oppfølging blant annet for å forbedre karakteren sin i matematikk.

– Når jeg synes et fag er vanskelig, blir det gjerne sånn at jeg gruer meg til vi skal ha undervisning i det faget, og jeg blir redd for å svare feil når læreren spør. Helst vil jeg bare gjemme meg hjemme de dagene vi skal ha for eksempel matte. Men nå får jeg mer oppfølging både i faget og til å komme på skolen, også de dagene jeg synes det ting er vanskelige, sier hun.

Silje Lærum (18) fra Tranby har slitt med både ryggproblemer og hodepine, men har nå fått en spesialtilpasset stol via hjelpemiddelsentralen.

– Og så har jeg fått en skriftlig godkjenning fra legen, sånn at jeg kan komme en time seinere de dagene jeg våkner med hodepine, uten at jeg får det registrert som ugyldig fravær, forteller hun.

Hun har også fått lov til å ha skolebøker liggende hjemme, slik at hun slipper å bære på en tung sekk til og fra skolen.

– Og etter ryggoperasjonen fikk jeg jobbe med – og levere – oppgaver via en digital plattform, siden jeg ikke var i stand til å være fysisk til stede på skolen den første tiden etter operasjonen, sier hun.

For Mathias Løwe (18) fra Drammen, har muligheten til å få en del praktisk undervisning vært gull verdt.

– Å slippe å sitte i ro ved pulten hele tiden, har hjulpet meg mye. For meg er det mye bedre å få lære via ulike fysiske aktiviteter. Og så betyr det mye at lærerne spør hvordan jeg har det, og viser at de bryr seg, sier han.

Stolt over elevene

Inghild Bergseth (21) fra Drammen hadde skyhøyt fravær første gangen hun var elev ved Lier videregående. På andre trinn droppet hun helt ut rundt juletider.

Men takket være iherdig jobbing fra Vigdis Sæthas side, kom hun sterkt tilbake. Ikke bare var hun mer til stede på skolen, men karakterene gikk også rett til værs i flere fag.

Nå har hun tatt fagbrev, og er tilbake på skolen for å ta påbygg, slik at hun også får fullført skolegangen på Lier videregående.

– Å ha noen som virkelig viser at de bryr seg, gjør en stor forskjell, smiler hun.

Vigdis Sætha smiler tilbake, og legger ikke skjul på at hun er stolt over elevene.

– Livet går i bølger, og vi møter alle på ulike utfordringer. Mange ungdommer stiller også skyhøye krav til seg selv. Så det å finne balansen mellom å tilrettelegge og støtte, og det å stille krav til elevene, det er uhyre viktig, sier hun.

Artikkeltags