Kraft på timeplanen

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Kraftprosjektet på St. Hallvard videregående skole handler ikke om å pumpe jern, men om å bygge selvtillit og samhold.

DEL

STOPPEN: – Vi har fått hjelp til å lage bedre rutiner for oss selv, og til å skape et bedre klassemiljø, der vi jobber sammen for at alle skal klare å nå sine mål, sier Ludvig Pedersen (18).

Sammen med de andre elevene i klasse 3 STD på St. Hallvard videregående skole har han jobbet målrettet med det såkalte Kraftprosjektet helt siden skolestart for tre år siden.

Rutiner og motivasjon

– Vi har blant annet lært hvordan man kan sette opp en tidskvadrant, med fire ruter, der man fyller inn hva som er viktig og ikke viktig, og hva som haster og ikke haster. Og jo mer man utsetter ting, jo mer blir det i «haster-ruta», forklarer Estella Nicole Bigirimana (18).

– Og så har vi laget et motivasjonstre i klasserommet, der vi har hengt opp lapper med ulike farger og mønstre – alt etter hvilken årstid det er – og på lappene har vi skrevet hvilke mål vi jobber mot, hvordan vi kan holde motivasjonen oppe, og før jul fungerte treet som en julekalender, der vi skrev lapper med hyggelige ord om hverandre, forteller Mathilde Idsøe Holst (18).

– Prosjektet har gjort at vi er blitt mer bevisste på å backe hverandre opp, og det at vi har vært veldig åpne mot hverandre gjør også at det blir mer godtatt å være annerledes, sier Mina Kristin Figenschau (18).

Urpremiere

Prosjektet har fått oppmerksomhet også utenfor skolen, og nå er det også blitt laget en film om prosjektet.

Mandag 27. april var det urpremiere på filmen for skolens elever og ansatte, med sang- og musikkinnslag, rød løper, servering av «kraft-boller» og gjester fra fylkeskommunen, som har vært med på å sponse filmen.

I filmen forteller både lærere og elever hvordan Kraftprosjektet har bidratt til bedre samhold, økt selvtillit, bedre rutiner for lekser og læring og hvordan holde motivasjonen oppe.

– Man kan godt si at klassen har gått fra å være som et helt distrikt, til å bli som et nabolag. Og trivsel er viktig for å tilegne seg kunnskap, sier Sigurd Bøyum Fossum, som også er med i filmen.

Elevene håper flere andre skoler også vil teste ut Kraft-metoden for sine elever.

Artikkeltags