LIERSKOGEN: Lørdag åpnet Eco-1 sin nyeste stasjon med fornybar biodiesel utenfor Liertoppen kjøpesenter.

– Det var lang kø store perioder av den tiden vi sto der, og vi passet på å servere folk boller, kaffe og pølser imens de sto og ventet i kø, forteller Geir H. B. Ingeborgrud, som er daglig leder i Eco-1.

Stor interesse

Sammen med et knippe ansatte i bedriften sto han på stand i hele kjøpesenterets åpningstid lørdag.

– Både mat, drikke og premier ble mer eller mindre revet bort i løpet av de timene vi sto der, forteller han.

Og blant dem som sto i køen var det mange som både ønsket å vite mer om drivstoffet, og som også valgte å fylle opp tanken med den fornybare dieselen.

– Dette viser at liungene, og folk ellers i distriktet, er opptatt av miljø, sier Ingeborgrud, og legger til at dieselen kan brukes på alle dieselbiler, enten rent eller i blanding med fossil diesel.

Mange gode spørsmål

Han forteller at det var hyggelig å møte kundene, og at mange hadde gode spørsmål om det fornybare drivstoffet.

– 2G Polar reduserer lokale utslipp med opptil 50 prosent på en gjennomsnittlig dieselbil fra den norske bilparken. Den tåler også kulde bedre enn fossil diesel, har bedre kaldstartsegenskaper og gir renere forbrenning, noe som er bedre både for motoren og miljøet. Dersom flere i Lier og omegn går over til fornybar diesel, vil det kunne bety mindre luftforurensning fra biltrafikken inn mot Oslo og Drammen, fortsetter Ingeborgrud.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Eco-1 har sitt hovedkvarter i Oslo, og leverer fornybar diesel og fyringsolje til privatbiler, busselskaper, ferjeselskaper, fritidsbåter, lastebiler og varebiler i hele Norden.

 

Mester Grønn og Brakar

I sommer valgte blant annet Mester Grønn å gå over til 2G Polar på alle sine biler, og åpnet i den forbindelse en stasjon inne på parkeringsplassen ved hovedkontoret på Lierskogen.

Eco-1 leverer også fornybar diesel til Brakars busser.

– Og når forbud mot fossil fyringsolje trer i kraft fra 1. januar 2020, er fornybar fyringsolje en godkjent løsning for oljekjeler, legger Geir H. Ingeborgrud til.