Viva tar i bruk smart robot

Artikkelen er over 2 år gammel

VIVA IKS tar i bruk en robot som skal svare publikum på generelle henvendelser. Den nyansatte har fått navnet "Vivar Vannlås".

DEL

(Røyken og Hurums Avis) - "Vivar Vannlås" er nyansatt i Viva IKS. Hans oppgaver er primært å svare på generelle henvendelser fra våre kunder via vår Facebook side. Vivar Vannlås er kommet fra cyber space for å hjelpe våre kunder, sier kommunikasjonssjef Siw Anett Stråle Enerud.

Roboten fungerer slik at den skal gi kundene service døgnet rundt uavhengig av når kontoret er åpent.

- Kundene skal få svar på enkle spørsmål når som helst på døgnet hvilken som helst dag i året. Husk likevel at dersom det en en akutt hendelse innenfor vei, vann og avløp, må vår døgnåpne vakttelefon kontaktes, sier Stråle Enerud.

LES OGSÅ: Asfalterer for 8,5 millioner i Røyken

Kunstig intelligens

"Viva Vannlås" bygger på kunstig intelligens, det vil si at han er en robot.

- Og vi må huske på at "Vivar Vannlås" nå lanseres i en førsteutgave og trenger derfor tid til opplæring som alle oss andre. Han har også en prøvetid på seks måneder. Jo flere spørsmål som kommer, jo mer lærer han seg og vi bygger da opp hans kunnskap, sier Mathias Grefsum som er IT-ansvarlig i Viva IKS.

– Vi ønsker å gi innbyggerne enkel tilgang på informasjon om våre tjenester. Teknologien er der, den må bare tas i bruk, framholder Grefsum.

LES OGSÅ: Får hjelp av «Bjørnis»

Artikkeltags