- Vi kan redde verden

- åtte land og organisasjoner. Bak fra venstre: Celine X. Buchet (Maldivene), Carina Steen (Greenpeace), Katinka Melsom Hansen (Norge), Victoria Birkeland (USA) og Eline B. Hagen (Brasil). Foran fra venstre: Håkon Engedal (Mosambik), Eivind Eriksrud (Oljeindustrien) og Ada Gaarder (Kina).

- åtte land og organisasjoner. Bak fra venstre: Celine X. Buchet (Maldivene), Carina Steen (Greenpeace), Katinka Melsom Hansen (Norge), Victoria Birkeland (USA) og Eline B. Hagen (Brasil). Foran fra venstre: Håkon Engedal (Mosambik), Eivind Eriksrud (Oljeindustrien) og Ada Gaarder (Kina).

Av

Mens tusenvis samlet seg for klimatoppmøte i København, gjorde elever på Lierbyen skole det samme.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

Både 8. og 9. trinn ved skolen har hatt klimatoppmøte - en uke hvor de deles inn i land og grupper, og ut fra dette jobber sammen for å lære om verdens klimaproblem, og finne løsninger på konflikter.
Opplegget er et rollespill fra Teknologirådet, som i samarbeid med Naturfagsenteret har utviklet undervisningsopplegget Klimatoppmøte i skolen med støtte fra Klimaløftet.

KLIMAKUNNSKAP

Målet for undervisningsopplegget er at elevene gjennom samarbeid får kunnskap og engasjement rundt klima. De må sette seg inn i de forskjellige land og gruppers dilemma, diskutere seg fram til løsninger og jobbe sammen i grupper. Det hele avsluttes med en debatt siste dag.

Elevene deles først inn i land og grupper. Norge og USA representerer industriland, Brasil og Kina er overgangsland, mens Mosambik og Maldivene er utviklingsland. I tillegg er organisasjoner representert ved Greenpeace og Oljeindustrien. I tillegg tar læreren på seg jobben som FNs generalsekretær.

REDD

Og det er tydelig at klimaspørsmålet engasjerer.

- Ja, vi har lært mye. Nå skjønner vi hva klimatoppmøtet går ut på, og jeg merker at jeg følger mer med på TV-programmer om dette, sier Ada Gaarder, som har Kina som sitt land.

- Vi skjønner at dette er et stort problem, og at vi må lære av de feilene de voksne har gjort, sier Carina Steen som har Greenpeace som sitt område, og som innrømmer at hun er redd for hvordan framtiden blir for jordkloden;

- Jeg tenker også spesielt på dyra. Vi har jo sett hvordan isbjørner sliter med isen som smelter. Jeg blir lei meg av slike ting.

ENDRET INNSTILLING

Frykten for framtiden er tydelig noe som gjør at elevene har funnet et engasjement de enes om.

- Vi vet hva som kommer til å skje hvis vi ikke gjør noe. Isen smelter, byer forsvinner. Dette gjelder hele verden. Ingen skapninger fortjener å leve i verden som vi har ødelagt, sier Victoria Birkeland, som representerer USA, engasjert. Hun forteller at hele innstillingen hennes til verden har forandret seg.

- Før så tenkte jeg at om to hundre år lever jo ikke jeg lenger. Nå tenker jeg at selv om ikke jeg lever er det jo fortsatt mange som lever da, kanskje til og med min egen familie. Jeg er i det hele tatt redd for at alle de tingene vi elsker forsvinner, sier hun.

TENK MER

Selv om elevene ramser opp lange lister over ting som kan skje hvis vi ikke tar oss sammen nå og tenker mer på klima, har de likevel tro på at vi kan snu dette.

- Ja, jeg tror vi kan klare å gjøre verden bedre. Vi må snakke sammen og gjøre vårt for at klimaet skal bli bedre. Bare det å bruke litt mindre tid i dusjen og skru av lys i de rommene du ikke er kan bety mye, sier Eline B. Hagen som er på gruppen som har Brasil.

- Men mest av alt; tenk mer, forstå og bry deg, avslutter Victoria.

Artikkeltags