Matebussen kjører med én passasjer per tur: – Det hadde vært fint med selskap, sier pendleren Erik

PENDLER: Erik Hære jobber som entreprenør på Lysaker og tar toget til jobb. I stedet for å møte parkeringskaos på Lier stasjon hver morgen, velger han å bruke matebusstilbudet. Tilbudet ble iverksatt 2. januar i år, og er et samarbeid mellom Lier kommune, Brakar og Buskerudbyen. FOTO: Guro Haverstad Torgersen

PENDLER: Erik Hære jobber som entreprenør på Lysaker og tar toget til jobb. I stedet for å møte parkeringskaos på Lier stasjon hver morgen, velger han å bruke matebusstilbudet. Tilbudet ble iverksatt 2. januar i år, og er et samarbeid mellom Lier kommune, Brakar og Buskerudbyen. FOTO: Guro Haverstad Torgersen

Foreløpig er det ikke mange som benytter seg av matebussen for pendlere i Lierbyen, men Erik Hære velger den framfor parkeringskaos på Lier stasjon.

DEL

LIERBYEN: – Da jeg fikk to parkeringsbøter på ei uke på Lier stasjon bestemte jeg meg for å teste matebuss-tilbudet, sier Erik Hære.

Han bor på Eikenga og tar enten beina eller sykkelen fatt for å komme seg til bussen som tar ham mellom Lierbyen og Lier stasjon. Den må bestilles 20 minutter på forhånd, og plukker passasjeren opp i Lierbyen sentrum.

Hære har brukt matebussen siden februar, og kun to ganger har han delt den med en annen passasjer.

Ifølge tall fra Brakar er Hære en av få som holder matebussen i gang. I januar ble det kjørt 38 enkeltturer. I februar var tallet 62 enkeltturer fordelt på 62 personer.

– Vi ser at det er én passasjer per tur. Det synes vi ikke er bra, og det blir høy kostnad per passasjer, sier salgs- og markedssjef i Brakar, Kjersti Danielsen Nordgård, som likevel ikke ser helt svart på situasjonen:

– Tallet har økt, og det er gledelig. Foreløpig går det som det gjør nå. Vi skal ha en større evaluering etter et halvt år, og en mindre evaluering snart, sier hun.

Flere stoppesteder

Pendleren Hære trives godt med matebussen, og kommer seg til toget hver morgen uten fare for parkeringsbot eller trafikkaos.

Han er ikke helt sikker på hvorfor han ofte blir sittende alene. Likevel har han noen teorier:

– Det kunne kanskje vært bedre informert om tilbudet først og fremst. Eventuelt kunne matebussen kjørt til faste tidspunkter en periode. Kanskje noen føler seg for forpliktet fordi de personlig må bestille den hver morgen. Ellers tror jeg mange liker friheten de får hvis de bruker bil i stedet, sier han.

Ifølge Nordgård i Brakar får de en del tilbakemeldinger fra potensielle brukere.

– Det dreier seg som regel om at folk ønsker flere stoppesteder på veien, sier hun.

Ettårig prosjekt

Ordfører Gunn Cecilie Ringdal har lenge vært positiv til prosjektet. 11. februar skrev Lierposten en oppdatering om tilbudet, og Ringdal sa da at tilbudet ikke skal skrotes enda:

– I utgangspunktet har de sagt at det blir et ettårig prosjekt, så jeg håper flere vil prøve det ut etter hvert. Dette er hovedsakelig et tilbud til de som har tilknytning til Lierbyen eller reiser daglig gjennom Lierbyen, men det hindrer ikke andre å benytte seg av det også, sa Ringdal da.

Hære på sin side skal fortsette å bruke matebussen, men avslutter med å si at det ikke hadde gjort noe med litt selskap fram og tilbake til toget.

Artikkeltags