Gå til sidens hovedinnhold

I år blir rundballene både rosa og blå

Artikkelen er over 4 år gammel

I år får de rosa rundballene selskap av blå rundballer. Kampanjen er til støtte for Brystkreftforeningen og Prostatakreftforeningen.

(Tønsbergs Blad)

I fjor var det rundt 200.000 rosa rundballer synlige på norske jorder over hele landet. Kampanjen bidro stort til å sette søkelyset på brystkreftsaken. Det bidro med 300.000 kroner kroner til Brystkreftforeningen.

– Etter fjorårets suksess var det liten tvil om at kampanjen måtte gjentas, og vi ønsket å legge til et nytt element. Valget falt på blå plast grunnet etterspørsel fra bønder samt positiv erfaring med tilsvarende kampanje i Sverige i 2016. Vi håper selvfølgelig å se det samme glødende engasjementet og støtte i år som i fjor, sier Jan Håvard Kingsrød, rundballegeneral i Felleskjøpet Agri i en pressemelding.

Dobler bidraget til kreftforskning

I tillegg til rosa rundballer vil det i år bli brukt blå rundballene til å sette søkelyset på Prostatakreftforeningen. Det vil bidra til at norske bønder, plastprodusenten Trioplast og Felleskjøpet dobler bidraget med totalt 600.000 kroner til kreftforskning.

Norske bønder og Trioplast gir som i fjor ti kroner hver per kjøpte/solgte rull med plast.

– Det er kun Felleskjøpet som selger farget rundballeplast til støtte for kreftforskning, sier Kingsrød.

Plasten som ble brukt i fjor og som skal brukes i år er mer miljøvennlig. Det er siste generasjon plast som er tynnere og gir 1900 meter per rull, kontra 1500 meter tradisjonell plast kommer det fram i pressemeldingen.

LES OGSÅ: Allerede palmehelgen kommer du deg til Bolærne med denne

LES OGSÅ: Gravde over kabel – flere hundre mistet internett og fasttelefon

Kommentarer til denne saken