[broom.no] Akkurat nå er det høysesong for dekkskift – i disse dager finner over halvparten av oss fram jekken og gyver løs, eller setter bort jobben til profesjonelle.
Uansett er oppgaven viktig. Både for miljøet, lommeboken og sikkerheten. Derfor er det viktig at du ikke slurver, men gjør en skikkelig jobb.
Vi har noen tips som kan komme godt med når du skal i gang.
Punkt nummer én er å sjekke mønsterdybden på sommerdekkene før du bytter, så kan du spare både penger og frustrasjon. Det er irriterende å måtte demontere dekkene bare noen få uker etter at du har satt dem på.
- Les også: Å fylle feil kan bli dyrt
Frister
Loven sier at fristen for å skifte til sommerdekk er mandag etter andre påskedag. Det betyr at de norske veiene i år skal være piggfrie etter 24. april. Dette gjelder imidlertid ikke i våre tre nordligste fylker, der er fristen for å bytte til sommerdekk 30. april.
Kjører du på piggfrie vinterdekk, har du ikke noen frist å forholde deg til, men det anbefales å ikke vente for lenge med å bytte ut de piggfrie vinterdekkene.
– Risikoen for vannplaning med piggfrie vinterdekk er mye høyere enn med ekte sommerdekk, samtidig som piggfrie dekk slites overraskende fort i sommervarmen. Er du gjerrig på dekkskift utsetter du både familie, deg selv og andre trafikanter for unødig risiko, sier Marcus Karlsson, miljø- og trafikksikkerhetsansvarlig i Michelin i Norden.
- Les også: Mange biler har for gamle dekk
Bytt i tide
I fjor kjørte fortsatt 1 av 4 norske bilister med vinterdekk i mai, noe som setter dekkene på en prøve de fint kan klare seg uten. Det er ikke uvanlig at gradestokken viser over 20 grader i hovedstaden på de varmeste dagene i mai.
I 2016 var gjennomsnittstemperaturen 12,3 grader i Oslo, og på det meste ble det målt hele 26,4 grader på mais varmeste dag.
I denne temperaturen blir vinterdekkene så varme at dekkmønsteret risikerer å smuldre opp. Veigrepet blir redusert, bremselengden blir lenger, og rullemotstanden svekkes betraktelig.
– Sjekk at dekkene holder seg godt over lovens krav. Norske vårveier kan være våte og kalde, og det stiller ekstra krav til dekkene. Har du dekkene på dekkhotell, så spør gjerne betjeningen om råd. Det kan spare deg for både tid og penger, samtidig som du kjører sikrere, sier Marcus Karlsson.
Starter du sesongen på lovens minstekrav om 1,6 mm mønsterdybde, er det ikke lenge før du må skifte dekk.
Men både Brooms bilekspert og NAF råder folk til å bytte i god tid før det er så lite mønster igjen.
- Les også: EU-regel kan bety dieselstopp
Alder på dekk
Dekk som er eldre enn 5 år bør sjekkes nøye av en fagmann minst hvert påfølgende år. Dekk som er eldre enn 10 år bør skiftes, uansett om mønsteret er dypere enn 1,6 mm (3 mm for vinterdekk).
Gummien i dekket blir stiv over tid, noe som svekker både veigrepet og dekkets motstandsdyktighet mot skader.
Sjekk dekkets produksjonsdato på dekkets sidevegg. Fire sifre viser produksjonstidspunkt (DOT). Et dekk merket «1013» ble for eksempel produsert i uke 10 i året 2013.
Det er brukstiden som betyr mest for dekkets aldring. Nye dekk som ligger på lager har en beskyttende hinne som hindrer uttørking. De kan lagres opptil tre år fra produksjonsdato uten påvirkning. En korrekt lagring i et par sesonger er derfor ikke noe problem.
Når dekket tas i bruk, aldres det derimot hele 17 ganger raskere. To måneders bruk tilsvarer ca. tre års aldring på lager. (ANB)