Uten fører gjennom Lierbyen under Lierdagene

Førerløs: Dette kan være framtidens tilbud i Lier, og under årets Lierdager får alle muligheten til å prøve hvordan det er å ta en førerløs buss. Foto: Privat

Førerløs: Dette kan være framtidens tilbud i Lier, og under årets Lierdager får alle muligheten til å prøve hvordan det er å ta en førerløs buss. Foto: Privat

Denne krabaten skal gå fram og tilbake gjennom hele festivalgata under Lierdagene – med passasjerer, men uten sjåfør.

DEL

LIERBYEN: – Dette er en kikk inn i framtiden, sier Jostein Hoset fra Lierdagskomiteen.

Brakar, i samarbeid med operatøren Applied Autonomy, stiller med selvkjørende buss på Lierdagene, og publikum i Lierbyen skal kunne hoppe av og på som de ønsker på de tre planlagte stasjonene mellom Bakerikvartalet og Aktivitetsparken på Hegg skole.

Er i drift

– Vi synes det er veldig stas at Brakar kommer til oss og demonstrer denne fremtidsbussen. Det vil nok kanskje være like raskt å gå, men vi regner med at mange gjerne vil prøve dette transportmiddelet, sier Hoset.

Brakar har allerede selvkjørende buss i drift i Kongsberg. Der kjører to busser daglig mellom Kongsberg stasjon og Teknologiparken. Prosjektet har pågått siden høsten 2018.

Det er mange som har uttrykt et ønske om det samme i Lier, da mellom Lierbyen og Lier stasjon som en matebuss for pendlerne.

Vekker oppsikt: Han er ikke store krabaten, men er registrert for å ta med seg 12 personer

Vekker oppsikt: Han er ikke store krabaten, men er registrert for å ta med seg 12 personer

I Kongsberg har bussen blitt tatt godt imot, og den har per april kjørt flere tusen passasjerer. Dette tilbudet er de første selvkjørende bussene som kjører i ordinær rute i Norge.

– Vi ser selvkjørende buss som et fremtidig supplement til tradisjonelle busser, sier Terje Sundfjord, adm.direktør i Brakar.

– Denne typen buss kan bidra til å gi et mer fleksibelt kollektivtilbud, mate til større linjer og gi bedre tilgjengelighet til kollektivtransport for kundegrupper som opplever det som tungt i dag, legger han til.

Sikkerhet

De selvkjørende minibussene kjører etter kart som er bygd opp ved hjelp av sensorer.

Bussene kan også kobles sammen og snakke sammen digitalt.

På sikt skal de førerløse bussene utveksle informasjon med infrastrukturen langs veien.

Bussen kjører kun i 17 km/t, og har sensorer som gjør at den stopper hvis det er bevegelse foran eller rundt som kan være objekter som kommer ut i kjørebanen.

Førerløs buss

  • Kjøreruten progammeres inn med holdeplasser, svinger, bakker og veikryss.
  • Benytter også bygninger og lignende som referansepunkter for å navigere.
  • GPS blir benyttet for å få en bekreftelse på posisjon i kartet.
  • I tillegg benyttes sensorer i hjulene på kjøretøyene som måler hvor langt den kjører.
  • Den er registrert for å ta med tolv personer.

Artikkeltags