Nå skal du ringe dette nummeret hvis vannet blir borte

NYTT NUMMER: Viva IKS innfører et nytt, felles telefonnummer for varsling av akutte problemer med vei, vann eller avløp.

NYTT NUMMER: Viva IKS innfører et nytt, felles telefonnummer for varsling av akutte problemer med vei, vann eller avløp. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Tidligere har Viva IKS operert med ulike telefonnumre basert på hvilken kommune hendelsen oppstår i, men fra torsdag 5. januar innfører de et felles - døgnåpent - telefonnummer.

DEL

LIER/RØYKEN/HURUM: Hva gjør du dersom vannet blir borte? Eller hvis du oppdager at veiskulderen på en kommunal vei har rast ut?

– Vi i Viva IKS er på vakt 24 timer i døgnet for å sikre vannforsyningen og minske skader dersom ulykken er ute for innbyggere i Lier, Røyken og Hurum. Er du rask til å ringe oss, blir vannavbruddet kortere, sier kommunikasjonssjef i Viva, Siw Anett Enerud.

Vivas driftssentral tar imot meldinger til alle døgnets tider og delegerer arbeid til vaktlag internt i Viva IKS (Vestviken interkommunale vei, vann og avløpsselskap).

– Vi har til enhver tid dyktige medarbeidere ute, både for å inspisere vannbehandlingsanleggene og for å utbedre eventuelle lekkasjer.

Ett felles nummer

Viva IKS har nå kun ett telefonnummer kundene skal ringe og som de når oss på hele døgnet dersom en hendelse oppstår.

Tidligere har de hatt ulike telefonnumre basert på hvilken kommune hendelsen oppstår i, men fra torsdag 5. januar skal du som kunde ringe følgende telefonnummer: 32 22 58 00.

– Dersom det er akutt skade på kommunalt vann og avløp, eller kommunale veier, vil vi gjerne at folk ringer, også etter normal arbeidstid, sier Enerud.

Rask respons er viktig

Hun legger til at det fort kan bli snakk om mye vann når store rør får brudd.

– Det er derfor viktig at vi er raskt på plass. Merker du at det er dårlig trykk, at det kommer brunt vann fra kranen eller at det ikke kommer noe som helst, skal du melde fra så fort som mulig. Slik kan vi forhindre at vannet gjør stor skade, sier hun.

Ny vaktordning

Fra og med torsdag 5. januar innfører Viva IKS også en ny vaktordning med hovedhensikt å bedre tilgjengeligheten for selskapets kunder.

– I tillegg vil ny vaktordning utnytte både våre ressurser og kunnskap på tvers av kommunegrenser slik ta at vi sikrer bedre kommunikasjon med innbyggere og myndigheter ved hendelser innenfor vei, vann og avløp, sier kommunikasjonssjefen.

Et vaktlag vil bestå av en koordinerende vakt, samt to ansatte med ekspertise innenfor drikkevann og to ansatte med ekspertise innenfor avløp.
I vinterhalvåret vil Viva også ha brøytevakt. Det interkommunale selskapet vil da ha ti ansatte på rullerende vakt hele døgnet.

Viva IKS eies av Hurum, Lier og Røyken kommune. Selskapets formål er å utføre offentlige tjenester for eierkommunene innenfor vei, vann og avløp.

Artikkeltags