En joker blir borte

Artikkelen er over 9 år gammel

Siste endring i Lierbyen: Centrum Dagligvare - tilhørende Joker-kjeden - legger ned.

DEL

At så kommer til å skje, har for så vidt vært lenge kjent. Og vi kjenner godt til planene om at den i løpet av sommermånedene skal erstattes av en ny Kiwi-butikk til Lierbyen.
Altså - ingen grunn til panikk - men det gir grunn til ettertanke.

Det er mange i Lierbyen som har trivdes i butikken, og med stengningen skrives det en siste setning i et lokalhistorisk kapittel. Og så får vi kanskje ta med på kjøpet at nedleggelsen også fører til at Lierbyen trolig står uten ferskvaredisk - hvis ingen av de andre kjedene etablerer en.

Men en ferskvaredisk skaper intet sentrum. Det gjør for så vidt heller ikke en bokhandel, tradisjonell klesbutikk, urmaker, sportsforretning, gullsmed, jernvare, et permanent torg med boder og krimskrams, eller andre eksempler på hva ikke finnes i Lierbyen.

Nei, hva skaper egentlig et sentrum?

Flere politikere var i sin tid svært tydelige på at et Vinmonopol i hvert fall ikke kunne redde Lierbyen. Kanskje kulturhuset skal redde Lierbyen? Og salget av Hegg gamle skole?

Det er i hvert fall garantert at de som har lyst på en kulturell opplevelse beveger seg dit opplevelsen er, de gangene det passer slik. Men utenom det må det være andre ting som trekker.

For det er trolig slik i markedsføringen av et sentrum at man i likhet med annen markedsføring må stille seg følgende spørsmål på vegne av brukerne: Whats in it for me?

Fritt oversatt: Forbrukeren skal ha noen igjen for å bruke tid eller penger på noe. Hvis ikke lar de det være.

Og "whats in it for me" i et sentrum? En ferskvaredisk, eller klesbutikk, atmosfære, andre mennesker?

Vi føler oss i hvert fall rimelig sikre på at de siste års utvikling i Lierbyen viser med all tydelighet at utvikling ikke kommer av seg selv. Det nytter ikke å administrere en utvikling. Den må styres og må også basere seg på engasjement og entusiasme og en visjon.

Og en forståelse for at det ikke bare koster å etablere tilbud. Det koster også å fylle dem.

Og de siste års initiativ fra de såkalte markedskreftene har i hvert fall per dags dato vist at de ikke bidrar til å skape liv i Lierbyen.

Artikkeltags