QPark; You had me at «Hello»

Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Kollektivtrafikk Å kjøre buss fra Tranby til Drammen er et mareritt om dagen.

Forrige uke skulle samboeren min og jeg være mer miljøvennlige, så vi tok buss mandag, tirsdag og onsdag.

Bussen var forsinket hver eneste dag, minstetiden på ventingen de tre dagene var 11 minutter.

Og når den først kom, ventet rundreisen rundt i Lierdalen før man siktet seg inn på levering i Drammen 35 minutter senere.

Aldri punktlig ankomst

Jeg kan med hånda på hjertet si jeg aldri har opplevd punktlig ankomst med den bussen i Drammen og hver eneste dag søkte hendene ned i lomma for å hente frem bilnøkkelen.

Men vi ristet av snøfnuggene på jakka og sto i stormen. Enn så lenge.

Levering av tre unger gjøres så effektivt som mulig hver dag, for å rekke en tidlig buss og komme oss på jobb så kjapt som mulig.

Fornøyde kommer vi til holdeplassen i tide, men bussen lar vente på seg. Og jeg hater å vente!

Det er kaldt også, og jeg antar at Brakar skylder på snøen som falt to-tre-fire dager i forveien.

Eventuelt er det mangel på organisert skoleskyss som sørger for forsinkelsen, bussen er full av ungdom på vei til skolen.

Argumentene forsvinner

Dette hjelper ikke meg når jeg hutrer i sju-åtte minusgrader, når jeg står der og jobber intenst med mine egne argumenter for å la bilen stå; «Det er mer miljøvennlig å ta buss», «Umulig å finne gratis parkering i Drammen», «Bussen er like varm og god som bilen».

Jeg slutter gradvis å høre på mine egne argumenter, de forsvinner sammen med frostrøyken ut i vinterkulda.

For det lønner seg ikke lenger å ta bussen, verken tidsmessig eller økonomisk.

Et månedskort koster 990 kroner per pers. For oss blir det cirka 2000 kroner.

Med 20 arbeidsdager i snitt per måned, blir drivstoffkostnadene for oss cirka 600 kroner.

En arbeidsdag inntjent

Da er det parkeringen som gjenstår, noe som selvsagt kan være en utfordring i Drammen sentrum.

Men en kjapp telefon til QPark viser at vi kan få parkering for cirka 1500 kroner per måned, alt ettersom hvor sentralt vi ønsker plass.

Da havner vi på samme sum som busskortene, men vi tjener enormt med tid.

Totalt sett reduserer vi reisetiden per dag med halvannen time!

På en uke blir det 7,5 timer, en hel arbeidsdag inntjent i tid. PER PERSON!

Da får heller min familie gjøre vårt ytterste for å hente inn miljøpoengene våre et annet sted.

For det er så utrolig mye bedre å ta bilen!

Det er ingen som velger frivillig å vente, fryse og sløse bort halvannen time når det ikke lønner seg på noen som helst måte.

Slik situasjonen er nå, er bilen og en privat parkeringsgigant vårt absolutt beste alternativ og avgjørelsen er både kjapp og såre enkel.

QPark; You had me at «Hello».

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken