En grenseboers beretninger ... og hvorfor Viken er så bra

Arkivbilde

Arkivbilde

Av
DEL

LeserbrevJeg bor på grensen med kone og barn … på fylkesgrensen, vel og merke. Det er 300 meter fra huset vårt til Akershus. Et grenseland hvor det føles like naturlig å jobbe, handle og gå til legen i Akershus som i Buskerud.

Et grenseland som til tider føles litt nedprioritert av begge fylker: her finner man den eneste glippen i det som ellers ville vært et sammenhengende gang-og sykkelveinett fra Drammen til Oslo.

Der Brakar ender og Ruter begynner

Jeg pendler til jobb i Oslo hver dag, helst med kollektivtransport. Fylkesgrensen er steder det Brakar ender og Ruter begynner. Det går Brakar-buss fra Lierskogen til Oslo sentrum, men jeg jobber ikke i sentrum, så skulle jeg brukt den, måtte jeg uansett ha tatt meg videre på Ruter.

Uten et sammenhengende takst- og sonesystem mellom Buskerud og Akershus og med dårlig rutetilbud på kvelden, tvinger det meg til å kjøre til Asker og satse på toget derfra i stedet.

Men det er langt flere som ønsker å parkere i Asker enn det er parkeringsplasser til. De resterende bilene må kjøre inn til Oslo. Også veinettet i Asker er sprengt i rushtiden av liunger som skal til og fra pendlerparkering.

På E18 før Asker står det om morgenen flere hundre meter med kø på veiskulderen med biler, som ønsker å kjøre av til Asker, mens det lokale veisystemet kneler under trafikkmengdene. Med Viken kan vi få et felles kollektivsystem med sømløse overganger og felles takst- og sonesystem, som dekker hele Viken og Oslo.

Da kan man få liunger over på bussen rett inn til Oslo og avlaste veier og parkeringskapasitet i Asker. En vinn-vinn situasjon for alle parter, og ikke minst miljøet.

Stem fram Viken

Vår eldste går på videregående skole. Hun vurderte i sin tid International Baccalaureate (IB). Så klart har Buskerud IB-linje! I Kongsberg! Samtidig finnes det også en IB-linje på Nesbru vgs. i Asker. Men skal noen fra Buskerud inn dit, stiller de bak alle søkere fra Akershus.

Å kjøre til Kongsberg ville ha tatt en time, mens til Nesbru tar det 10-15 minutter. Skolen i Kongsberg er sikkert glimrende, men reiseveien er for lang. Skolen i Nesbru ville derimot ha vært en veldig reell kandidat, hadde hun hatt mulighet til å søke seg dit.

Viken kan bli kjempebra. Jeg gleder meg til å forhåpentligvis kunne ta bussen rett inn til Oslo med gratis overgang til lokaltransport i byen, og til at barna mine fritt kan velge mellom videregående skoler i Lier og Asker.

Det er lett å harselere over størrelsen på Viken, men fylkenes eneste viktige tjenesteområder er samferdsel (særlig kollektivtrafikk) og videregående opplæring. Innenfor disse områdene er Viken mye bedre rustet til å løse folks problemer enn de gamle fylkene var. Jeg håper velgerne stemmer inn partier som vil gjøre Viken til en suksess og som ser mulighetene - ikke partier som drømmer om å avskaffe det nye fylket.
 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags