Gå til sidens hovedinnhold

– Hvor er kvalitetssikringen?

Artikkelen er over 6 år gammel

I bare trusa satt Ingrid Helene Eriksen og frøys mens hun ventet på hjemmesykepleien som ikke kom.

ENGERSAND: Etter avtale med hjemmetjenesten skulle det komme en sykepleier klokken ni for å hjelpe Ingrid Helene Eriksen med nødvendig stell, mat og tabletter.

Klokken 11.15 låste de seg endelig inn. Da hadde pensjonisten selv måttet ta kontakt med tjenesten, og overbevise dem om at de hadde nøkkel til leiligheten. Alt mens hun satt på badet i bare trusa.

– Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt «du skjønner, det er ferieavvikling», men det hjelper lite for oss som er syke og er avhengige av den hjelpen vi faktisk har krav på, sier hun.

Tiden teller

Ingrid Helene sliter med blant annet osteoporose, cystisk fibrose og en lungekapasitet på rundt 16 prosent. På grunn av dette trenger hun oksygentilførsel hele døgnet, og kan ikke gå uten rullator.

Kroppen tåler ikke mye, og hun tilbringer rundt 12 timer hver dag i respirator. Hun kom hjem fra sykehuset to dager før hendelsen med hjemmesykepleien, etter å ha vært innlagt for hjerte- og lungesvikt.

– Helst vil jeg klare meg uten denne hjelpen, men når jeg er avhengig av den, er det viktig at jeg kan stole på at de kommer. Og at de kommer når de skal, sier hun, og forklarer at forsinkelsene også fører til et altfor stort tidsavvik i medisinene som hun skal ta regelmessig.

Samme kveld som hun kom hjem fra sykehuset, fikk hun besøk fra hjemmetjenesten.

Hele epikrisen hennes ble gjennomgått, behovene ble definert, og Ingrid Helene overga en nøkkel til hjemmetjenesten.

På grunn av sykdommen hennes er hun i prioritet en hos hjemmesykepleien, det vil si at morgenvisitten skal komme mellom klokken 8 og 10.

– Den første dagen måtte jeg på do rundt 8, og tenkte at jeg bare kunne sitte på badet og vente siden det er en kraftanstrengelse å gå, forteller hun.

Den dagen ventet hun til 10.45.

Feilprioritering

Grunnet den store forsinkelsen denne dagen, ble hun lovet klokken 9 dagen etter. Igjen var Ingrid Helene på badet litt etter klokken 8.

– Så ble klokken 9. Og den ble halv 10. Jeg frøys og følte meg dårlig. Da klokken ble fem på 10 ringte det på døra. Jeg trodde det var en venninne, og ropte, men fikk ikke svar, forteller hun.

Da hadde hun fått nok og etter flere forsøk kom hun gjennom til hovedkontoret.

– Så sier jeg at det ikke har kommet noen hjemmesykepleier. «Du skjønner, vi har ikke fått nøkkel», sa hun, og bekreftet at det var de som hadde vært der og ringt på, sier Ingrid Helene, som er opprørt over flere ting.

– Hvorfor ringte de ikke da jeg ikke åpnet døren? De brukte nøkkelen min dagen før, hva har skjedd i mellomtiden? Hvorfor er de ikke godt nok bemannet? Det er så mye jeg gjerne skulle hatt svar på, og det som er så synd er at frustrasjonen ofte kan gå ut over dem som ikke er ansvarlige for dette, de som prøver å gjøre jobben sin, sier hun, og legger til;

– Det dårligste leddet blir aldri dårligere enn det øverste leddet. Lier kommune feilprioriterer til de grader, og det går ut over pasienten, og de som møter pasienten.

En liten glipp

– Det var gjort en elektronisk feil, sier Liv Heidi Brattås Remo, fagsjef helse og omsorg.

Hun bekrefter at det ble gjort en feil i det elektroniske systemet med registreringen av Ingrid Helene Eriksens nøkkel.

– Den var ikke lagt inn som aktiv i journalsystemet, men nøkkelen lå der den skulle, sier hun.

Derimot sier hun Eriksen tar feil i forhold til at hun ikke ble oppringt etter at hjemmesykepleien.

– Hjemmetjenesten har dokumentert at de ringte henne opp, men de fikk opptattsignal, sier hun.

Som fagsjef mener hun de ansatte har fulgt rutinene, men at det har vært en liten glipp i det elektroniske journalsystemet. Dette skal de se nærmere på.

– En situasjon som dette er overhodet ikke noe som skjer ofte. Våre folk er som regel veldig standhaftige og jeg har full tillit til den jobben de gjør, sier hun.

Det jobbes nå blant annet med en ordning som gjør at brukerne får beskjed hvis det er forsinkelser.

– Det er aldri hyggelig med den utryggheten folk opplever når de må vente, og når noen har hatt en dårlig opplevelse synes jeg det er trist, sier fagsjefen.

Kommentarer til denne saken