– Nei til Viker-alternativet

Narve Huseby Wiker

Narve Huseby Wiker Foto:

Av
DEL

E134Nå er vi inn i det 19. året uten forbindelse på E134 mellom Dagslett og E18. Vi var nesten i mål med strekningen Dagslett – Linnes.

I dag er dette etter min mening det desidert beste, og ikke minst, det raskeste alternativet (i dobbel forstand) dersom vi ikke ønsker å vente ytterligere 19 år.

Gå for det opprinnelige forslaget fra Dagslet til Linnes og følg dagens Røykenvei på sydsida via Amtmannsvingen, inn på Strandveien og opp til E18 på Jensvoll. Alt ligger til rette:

  • Tverrslagslag for tunellen er allerede klargjort.
  • Innehaver av Linnes gård har allerede fått kompensert for matjorda i nevnte prosjekt ved at SVV i juli 2017 kjøpte en annen landbrukseiendom som makeskifte, mest sannsynlig irreversibelt.
  • Matjorda på sydsiden av dagens Røykenvei er av relativ dårlig kvalitet og kan uten problemer «ofres». Dette alternativet vil dessuten ta minst matjord målt opp mot andre alternativer.
  • Til Strandveien ble det i sin tid satt av arealer til 4-felt vei og dette ligger klart.
  • Opp Jensvollveien er det stat og fylke som eier arealene på sydsiden av E18, Biltilsynet og Jensvoll gård, og bør således være greie å forhandle med.

Politikerne er dessverre blitt presset til å vurdere alt for mange alternativer, og dersom vi ønsker å få til denne veiforbindelsen før det nye sykehuset åpner må det handles raskt!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags