Gå til sidens hovedinnhold

– Det eneste som er sikkert, er at ingenting går på skinner

Artister og scenekunstnere får mye oppmerksomhet. På tide å gi "kred" til de som jobber i bakgrunnen.

For abonnenter

De er dyktige, dedikerte og driftige. Og de er unge. Knut Ølberg og Simen Milde, begge 16 år, fra Lierbyen har spesialisert seg innen scenelys og -lyd.

– Ganske dyr hobby

Og så spesialiserte er de blitt innen dette krevende fagområdet at guttene for to år siden etablerte sitt eget firma – Knoll og Tott Production, med slagordet «Light it up!»

Med konfirmasjonspenger, bursdagspenger, sparepenger og honorarer fra ulike oppdrag, har Knut og Simen etter hvert skaffet til veie lyd- og lysutstyr til den nette sum av 250.000 kroner.

– Ganske dyr hobby, egentlig, slår guttene fast.

For de poengterer at det er en hobby – i alle fall foreløpig. Begge går på videregående skole, på yrkesfaglige linjer. Og siden de er under 18 år, kan de ikke formelt inneha sitt eget foretak. Derfor må en del av virksomheten, som for eksempel fakturering, gå gjennom firmaet til Simens far.

– Men vi må sette opp budsjetter og føre regnskapet selv, og vi lærer mye av det, sier Knut.

Mye arbeid bak en konsert

Lyd og lys er viktig for totalopplevelsen av konserter og andre typer forestillinger. Og mens publikum klapper begeistret for de opptredende, er det få som vet noe om arbeidet og de grundige forberedelsene som ligger bak et perfekt lyd- og lysbilde.

– Men vi trives egentlig godt i bakgrunnen, vi. Vi bare elsker det vi driver og har egentlig ikke behov for oppmerksomhet, sier Simen, som samtidig må innrømme at det er hyggelig hvis noen legger merke til jobben de gjør.

Slik som Lierposten gjorde, da vi skrøt av lyssettingen til det bejublede Queen-showet på Lier kulturscene nylig. Det vi imidlertid ikke visste var at uken før premieren tilbrakte Knut hver bidige kveld fra rett etter skoletid og fram til kl. 23.00, for å planlegge, designe og rigge til lyssettingen, i samarbeid med de øvrige involverte.

– Det gjelder å fange følelsen og budskapet i hver enkelt låt, for så å la lysdesignet bli en del av uttrykket, forklarer Knut.

Bruk av farger er essensielt:

– En rocka låt gis gjerne en annen type lyssetting enn en ballade. Og hvis en sang handler om solskinn, kan vi kanskje bade scenen i gulfarge, for å si det litt enkelt.

Startet i treårsalderen

Navnet på produksjonsselskapet er ikke tilfeldig valgt. Knut og Simen er litt som Knoll og Tott selv. De har hengt sammen hele livet, og de har vært med familiene til musikkfestivalen Skjærgårdsgospel fra de var små. Allerede fra 3–4-årsalderen begynte de å henge sammen med bandene bak scenen, og de fikk lov til å «hjelpe til» under forberedelsene til konsert.

– Vi gikk antakelig mest i veien, men vi ble ikke jaget bort. Vi fikk lov til å prøve oss, og etter hvert fikk vi gjøre små, enkle oppgaver. Vi ble tatt godt vare på, forteller guttene.

Slik skaffet de seg mer og mer kunnskap og erfaring. Og interesse.

Går aldri på skinner

– Jo mer vi lærte, jo mer økte interessen, sier Simen og Knut, som nå er i ferd med å få et navn i miljøet. De forteller at oppdragene kommer jevnt og trutt. Også utenfor kommunen. Og guttene kjenner til alle deler av prosessen. De kan mer enn å kjøre lyd og lys fra miksebordet. De er også scenearbeidere, de er med og monterer og rigger, passer på at de riktige mikrofonene står på riktig plass, og så videre. Knoll og Tott Production har i tillegg skaffet seg kunnskap innen kamerabruk og «streaming», noe som har kommet godt med under korona-epidemien.

Når Knut og Simen møter nye folk ute på oppdrag, opplever de at mange blir overrasket over at de er så unge:

– Det er jo enda to år til vi kan si ja takk til en «riggepils», smiler de.

Jobben består av en drøss med detaljer som skal på plass. Flere mennesker skal fungere sammen. Samarbeid og kommunikasjon er viktig. Og konsentrasjon. Ingen jobb er lik den andre. Det oppstår hele tiden utfordringer, tekniske problemer som må rettes opp i en fart – der og da. Det gjelder å beholde roen.

– Det eneste som er sikkert med denne jobben, er at ingenting går på skinner. Vi må være ekstremt «påslått» og løsningsorienterte, og vi lærer noe nytt hele tiden, sier Knut og Simen.

Drømmer om verdensturné

Det er en kjent sak at det er hektisk aktivitet og mye nerver blant artister og band før en konsert eller forestilling, men at nervene slipper taket etter at konserten er sparket i gang. Simen og Knut forteller at scenearbeidere og teknisk personell har det akkurat på samme måten.

– Og vi gleder oss like mye som artistene etter en vellykket konsert, sier de.

Knoll og Tott Production legger ikke skjul på at fremtidsdrømmene lever:

– Den ultimate lys- og lydjobben er å få reise på verdensturné med et stort, internasjonalt rockeband. Intet mindre.

Kommentarer til denne saken