– Et under at det ikke begynte å brenne

Da Statens vegvesen vinket inn et estlandsk vogntog for kontroll søndag, målte de bremseskivene til 1.000 grader.

Det estlandske vogntoget hadde så og si ingen bremser bak på den ene siden. Vegvesenet satt på hjullås i påvente av at bremsene blir reparert.

Det estlandske vogntoget hadde så og si ingen bremser bak på den ene siden. Vegvesenet satt på hjullås i påvente av at bremsene blir reparert. (Foto: )

DEL

LIER: Vogntoget hadde kjørt gjennom Oslofjordtunnelen og ned Spikkestadbakkene før det ble vinket inn til kontroll på Drammen trafikkstasjon i Lier søndag kveld.

– Vogntoget røykla trafikkstasjonen og det luktet ordentlig svidd, forteller overingeniør Thore Paulsen i Statens vegvesen.

1.000 varmegrader

Etter nærmere undersøkelser viste det seg at bremsene på den ene siden bak på vogntoget ikke virket ordentlig.

– Det røk av bremsene. Det er et under at det ikke begynte å brenne, sier Paulsen.

De målte gradene på bremseskiven til 1.900 Fahrenheit, eller 1.000 grader celsius.

Paulsen og kollegene satt på hjullås på vogntoget, slik at sjåføren ikke får kjørt videre før bremsene er reparert.

– Vi sitter igjen med en god følelse etter å ha fått luket bort dette vogntoget fra trafikken, sier han.

Flere stoppet

I samme kontroll ble også en annen sjåfør anmeldt for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. I tillegg stoppet de et kjøretøy med for bred last.

Lasten hadde forskjøvet seg, men sjåføren fikk kjøre videre etter å ha justert lasten.

Få full digital tilgang i 10 uker for 10 kroner!

Artikkeltags